A TURBÓFELTÖLTŐK MEGHIBÁSODÁSAI

Meghibásodások

A jól üzemeltetett és karbantartott turbófeltöltő, amelynek megfelelő üzemi körülményeket biztosítanak, nem okoz gondot a gépkocsi használójának. Az idő előtti meghibásodását általában külső tényezők okozhatják. A veszélyeztető tényezők mindenekelőtt a motornak azokban a részegységeiben vannak, amelyek közvetlenül együttműködnek a turbófeltöltővel. Ezek a szívó és a kipufogó, valamint a kenési rendszer.




A turbófeltöltő lapátjainak sérülése


Ezeket a sérüléseket a turbófeltöltő nagy sebességgel forgó lapátjaiba ütköző szennyeződésszemcsék okozzák, amelyek bekerültek a motorkód szívó rendszerébe. A szennyeződéstől függően a turbófeltöltő lapátjai különféle módokon sérülhetnek: letörik egy darab anyag, elgörbülnek a lapátok. A turbófeltöltő lapátjainak sérülése következtében megszűnik a forgórész megfelelő kiegyensúlyozottsága, aminek következtében növekszik a forgórész "lógása".



A turbinalapátok sérülései


Leggyakrabban a motornak a kipufogógázba bekerülő elemei okozzák a turbinalapátok sérüléseit. Ezek lehetnek a szelepek, az izzító gyertyák, a dugattyúk illetve a gyűrűk darabkái, de lehetnek az égéskamrából leváló lerakódások, koromszemcsék.


A turbófeltöltő tengelyének sérülése


Az olaj kenési tulajdonságai romlásának, az olajnyomás csökkenésének következménye, vagy annak, hogy az olaj nem jut el a turbófeltöltő csapágyához, lehet még az alacsony minőségű olaj és olajszűrő, túl ritka olajcsere, az olaj szennyeződése üzemanyaggal vagy hűtőfolyadékkal. Ebben az esetben a tengely elkezd súrlódni a csapágyon, majd megnő a forgórész játéka, ami az egész forgó rendszer tönkremeneteléhez vezet.
Hasonló sérülést okoznak a motorolajban található szilárd szennyeződések. Az elhasználódás vagy meghibásodás következményeként keletkezett fémsorják. Sajnos sokszor elfordul a motor javítása, pl. a hengerfej csiszolása után is. Az olajkoksz vagy kátrány, a tengely és a csapágyak felszínén mély karcolásokat, barázdákat hoznak létre.


Az ilyen meghibásodások után, mielőtt beszerelik az új, jó turbófeltöltőt, nyomás alatt ki kell tisztítani a motor kenési rendszerét, és ki kell cserélni az olajat, valamint az olajszűrőt.



Ugyanilyen veszélyes a turbófeltöltőre a túl alacsony olajnyomás a kenési rendszerben, vagy az olaj áramlásának pillanatnyi megszakadása. A turbófeltöltő csapágyaiban lévő olajfilm megszakadásának eredményeként szárazon futás jön létre. Ennek hatására megemelkedik az üzemi hőmérséklet a rendszerben, amit elszíneződések, valamint a tengely és a csapágyak felszínének elszíneződése jelez. Ha ilyen okra vezethető vissza a turbófeltöltő meghibásodása, elsősorban ellenőrizni kell a turbófeltöltő csapágyaihoz menő olaj nyomását, valamint az olajat odavezető vezeték állapotát.
A megfelelő olajnyomást nem elegendő ellenőrizni úgy, hogy az autón az olajnyomás visszajelző lámpa kialszik! Sajnos ez a műszer csak a 0,8 bar alatti olajnyomás esetén villan fel. A turbónak viszont ennél nagyobb olajnyomásra van szüksége, fordulaton pedig még többre.



A turbófeltöltő túlhevülésének a jeleit megtalálhatjuk magán a turbó öntvény házán is. Általában a nagy hő, a magas kipufogó gáz hőmérséklet okoz repedéseket.




A turbófeltöltő élettartamát befolyásoló negatív tényezők többségét a motor rendszeres karbantartásával és diagnosztizálásával ki lehet küszöbölni. Ezért is figyelmet kell fordítani a turbófeltöltő állapotára, hogy a fenti meghibásodásokat el lehessen kerülni, vagy a hatásukat minimalizálni lehessen. Ha megnövekszik az olaj mennyisége a motor szívó vagy kipufogó rendszerében, a motor nagyon füstöl, vagy a turbófeltöltő nagyon hangosan működik, akkor a motort és a turbófeltöltőt át kell vizsgálni. Így el lehet kerülni a turbófeltöltő komoly és ebből következően költséges meghibásodását, esetleg magáét a motorét is.


Amennyiben kérdése merülne fel turbófeltöltővel kapcsolatban, akkor keressen nyugodtan! Megpróbálunk készségesen mindenre válaszolni:


turbodave.hu@gmail.com

+36 30 552 6358


Az itt felsorolt hibalehetőségek a leggyakrabban előforduló hibák. Ezeken kívül számos ok lehet még, ami a feltöltő meghibásodásához vezethet. Hiba esetén mindenképpen forduljon szakemberhez!



turbó, turbo, turbófeltöltő, turbó feltöltő, utángyártott, javítás, felújítás, turbó javítás, turbójavítás, turbó felújítás, turbófelújítás, garrett, garet, garett, garret, kkk, BorgWarner, Borg Warner, gt1749, gt1749v, gt1544, gt1752, gt1752h, chra, c.h.r.a., középrész, vw turbó, audi turbó, renault turbó, dci turbó, k03, k04, kp35, kp39, bv39, vnt15, vnt20, turbocharger, turbolader, javító szett, javító készlet, javító set, repair kit, turbodave, turbo-dave, 712766, 54399880022, 751851, 724930, 713672, 713673, 717858, 454231, 454135, 53049880022, 53049880023, 731877, 717878, 707240, 753420, 713667, 454061, 767835, 454083, 751878, VJ32, VV14, VV11, 720477, 766340, 717625, 756047, 708639, 718089, 700830, 762780, 452204, 766340, 701855, 721021, 454135, 721164, 454192, 753392