TURBÓFELTÖLTŐRŐL

Turbófeltöltő a belső égésű motoroknál használt feltöltők egyik fajtája, amelyeknél a feltöltő kompresszorát a motor kipufogó gázai működtetik. Elnevezése betűszó, az angol turbine boosted angol kifejezésből származik. Az angol kifejezés azt jelenti, hogy a gépkocsi motorja olyan turbinával van felszerelve, amely energiát von ki a belsőégésű motorból, és ezt az energiát arra használja, hogy a motor levegő bevitelét hűtött, sűrített levegővel fokozza, és ezzel a motor hatékonyságát, erejét és teljesítményét megnövelje. A teljesítménynövelés során a motor kipufogógázainak energiáját használjuk fel. A motorból a kipufogógáz-vezetéken keresztül távozó nagy sebességű égéstermék hajtja a turbófeltöltő turbináját, így egyúttal a vele egy tengelyre csapágyazott kompresszort (ugyanolyan, mint a turbina-rész, csak ellentétes lapátozással), ami a friss levegőt beszívja és a légkörinél magasabb nyomáson a hengerekhez juttatja. A turbófeltöltő a motor mechanikus részeivel nincs kapcsolatban, de a kipufogóvezetékben megjelenő többletnyomás ellenállásként mutatkozik meg, ami visszahat a motor működésére és teljesítményére. Emiatt a turbófeltöltő teljesítményfelvételének egy része nem csak a motor kipufogási energiájából képződhet.

A szerkezet célja az, hogy a belső égésű motor teljesítményét azonos hengerűrtartalom mellett növeljük, vagy hatásfokát a kipufogó gázok energiájának további felhasználásával növeljük. A telejesítménynövelés egyik legegyszerűbb módja ez, mindemellett alkalmazásával változik a motorkarakterisztika. A turbófeltöltő hátránya, hogy a motor főtengelye és a turbótengely között nincs mechanikus kapcsolat, így a gázadásra bizonyos késleltetéssel reagál, ez az ún. "turbólyuk" jelenség. Kiküszöbölésére ún. "iker-turbót" szoktak beépíteni a V-elrendezésű vagy 6 henger feletti soros motorokba, hogy a két kisebb méretű feltöltő csekélyebb tehetetlensége révén fürgébben reagáljon a gázadásra. A másik megoldás, hogy változó geometriájú turbót építenek be, mely alacsonyabb motor fordulaton is viszonylag hamar felpörög.

A hosszú élettartam érdekében a turbóval szerelt motorok kezelése bizonyos gondosságot igényel. Az ilyen személygépkocsiknál nagysebességű haladás után megállva nem szabad rögtön leállítani a motort, általában 1-2 perc alapjáraton való járatás szükséges, hogy a turbó visszahűlhessen, ellenkező esetben az élettartam megrövidül, sőt a turbó besülése vagy törése, repedése is előfordulhat.

Az első kipufogó gázokkal való meghajtáson alapuló turbófeltöltőt a 26 éves svájci dr. Alfred J. Büchi építette az 1909-1912-es években. Három évvel később bemutatta a turbófeltöltővel szerelt dieselmotor prototípusát, ez az ötlete azonban akkor nem nyert elismerést. 1923-ban készült el az első két rendszeres használatra szánt turbómotor, mindkettő 10 hengeres hajódízel. A Danzig és Preussen túrahajók 1750 lóerős motorjait a turbó 2500 lóerősre fújta.

Kurt Beirer-nek köszönhetően, aki kidolgozta az első kompakt turbófeltöltő modelljét, 1954-ben a Cummins, a Scania és a Volvo kezdték meg a turbófeltöltővel felszerelt tehergépkocsik sorozat gyártását. Az áttörés nyolcvanas években következett be, amikor a piacon megjelent a turbófeltöltött dieselmotorral rendelkező 300 sorozatú Mercedes és Volkswagen Golf, valamint a kevésbé emlegetett Alfa-Romeo. Az 1980-as évek közepén a legjobb Formula–1 istállók a versenyautók mindössze 1500 cm³ hengerűrtartalmú turbómotorjából az időmérő edzésen akár 1400-1500 lóerő teljesítményt is ki tudtak préselni – a motorblokkok élettartama azonban alig haladta meg az egy versenyt.


turbó, turbo, turbófeltöltő, turbó feltöltő, utángyártott, javítás, felújítás, turbó javítás, turbójavítás, turbó felújítás, turbófelújítás, garrett, garet, garett, garret, kkk, BorgWarner, Borg Warner, gt1749, gt1749v, gt1544, gt1752, gt1752h, chra, c.h.r.a., középrész, vw turbó, audi turbó, renault turbó, dci turbó, k03, k04, kp35, kp39, bv39, vnt15, vnt20, turbocharger, turbolader, javító szett, javító készlet, javító set, repair kit, turbodave, turbo-dave, 712766, 54399880022, 751851, 724930, 713672, 713673, 717858, 454231, 454135, 53049880022, 53049880023, 731877, 717878, 707240, 753420, 713667, 454061, 767835, 454083, 751878, VJ32, VV14, VV11, 720477, 766340, 717625, 756047, 708639, 718089, 700830, 762780, 452204, 766340, 701855, 721021, 454135, 721164, 454192, 753392